Contents tagged with ákos_györgy

  • A kalózok szigetén

    Tags: hajómodell, hajómodellek, hajómodellezés, balogh_tamás, bicskei_jános, tit_hajózástörténeti_modellező_és_hagyományőrző_egyesület, tit_hmhe, hocza_istván, ákos_györgy, bechler_józsef, susányi_oszkár, tuska_lajos

    Kedves Egyesületi Tagok,

    Tisztelt Érdeklődők!

    Az idei első rendezvényünk a 2016 január 30-án a HIlton Hotelben megrendezett modellkiállítás volt, amely során a Cutty Sark, a Friedrich Wilhelm zu Pferde, a Preussen, a Soleil Royal, és a Wappen von Hamburg szemet gyönyörködtető vitorlás hajó modellek kerültek bemutatásra.

    osszes_01.jpg

    Az alkalom a Bayern konszern egy új mezőgazdasági termékének (Capreno) bevezetése volt. Ehhez kapcsolódott egy kis show műsor "kalózkodással" (itt jöttek a képbe a hajómodellek), mixer-bemutatóval és vetélkedővel. Azért, amint az a mellékelt fényképen is látható, a modellek rövid bemutatására is sor került a prezentáció során. Sok résztvevő volt jelen (főleg mezőgazdászok), és a modellek méltán nagy tetszést keltettek. 

    Köszönet a nagyszerű és a kétségtelen veszélyeket is bátran vállaló modellkészítőknek: Bechler Józsinak, Susányi Oszkárnak és Tuska Lajosnak, illetve a szervezőknek és segítőknek, mindenek előtt: Balogh Tamásnak, Bicskei Jánosnak, Hocza Pistának, Susányi Tímeának és Valentinyi Gyulának.

    Minden tagtársunkat szeretettel üdvözlök, és hasonló sikeres rendezvényeket kívánok az egész évre.

    Ákos György

    a hajózástörténeti tagozat vezetője

  • Új hajózástörténeti szakmunka érdeklődőknek

    Tags: csatahajók, szent_istván_csatahjó, kiss_lászló, krámli_mihály, csokaréti_károly, balogh_tamás, ákos_györgy

    A Puedlo Kiadó gondozásában megjelent Kiss László: "Csatahajók az első világháborúban" c. kötete. A 184 oldalon összesen 165 fotót, 70 táblázatot, 6 térképet és 3 diagramot bemutató, álló A/4 formátumú kötet elkészítésében a szerzőt a feldolgozott 195 forrásmű, valamint széles nemzetközi és hazai szakmai támogatás segítette. A kötet elkészítéséhez Egyesületünk tiszteletbeli elnökei, Phd. Dr. Krámli Mihály, a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum főigazgatója (lektorként), valamint Dr.- Csonkaréti Károly (forrásként) is hozzájárultak, a forrásmunkák között pedig Egyesületünk egyik internetes folyóirata, a "Hajózástörténi Közlemények" egyes számai is megtalálhatók.

    A kötet fő erénye a korszerű, teljes és tárgyilagos áttekintésre és látványos bemutatásra törekvés, amelyet Magyarországon kiadott szakmunkáknál ritkán tapasztalhat az Olvasó. A törzsszöveg mellett 5 gazdag függelék is kiegészíti a kötetet (247 szócikket leíró bőséges szószedettel, az egyes dreadnoughtok nevének jelentését, építési és szolgálati adatait megadó, valamint az egyes haditengerészetek tengerészeti felső vezetését és rangjelzéseit bemutató táblázatokkal).

    A kötet további erénye a gazdag nemzetközi forrásanyag felhasználása és megismertetése a hazai közönséggel. Emellett azonban - egyes esetekben - sajnos több olyan korszerű hazai forrás beépítésével adós maradt a Szerző, amelyek a nemzetközi szakirodalomban az osztrák-magyar hadihajókra vonatkozó korábbi téves közléseket az utóbbi években már pontosították.

    Így például a SZENT ISTVÁN csatahajó történetét bemutató fejezetekben elmaradt az osztrák szerzők ma már - éppen Krámli Mihály kutatásainak köszönhetően - meghaladott, a nemzetközi szakirodalomban évtizedeken át tévesen alkalmazott megállapításainak forráskritikai elemzése. Ennek következtében az osztrák szerzőknek a csatahajó tervezési és konstrukciós hibáira vonatkozó téves megállapításait a Szerző több ponton átveszi.

    Ugyancsak elmaradt a csatahajó elsüllyedésének okait és pontos lefolyását rögzítő búvárexpedíciók kutatási eredményeinek feldolgozása (amelyeket Dr. Balogh Tamás 2002-ben önálló kötetben - http://www.sulinet.hu/tart/fncikk/Khaj/0/7422/tamas.htm, http://hajomakett.hu/content/view/617/38/lang,hu/ -, 2008-ban pedig a Szerző által is felhasznált "Hajózástörténeti Közlemények"-ben -  http://www.kriegsmarine.hu/hk/bt00901rk.html -, 2009-ben pedig a NATIONAL GEOGRAPHIC Magyarországban is nyilvánosságra hozott - http://www.viribusunitis.ca/Jalbum/Publications/index.html -, s amelyekre Krámli Mihály is hivatkozott - http://www.kriegsmarine.hu/hk/km00902.html).

    A "Pontos célzás és lövés problémájának megoldása" fejezet tartalmához felhasznált 1973-as és 1996-os forrásokat pedig a fizikus Dr. Ákos György, Egyesületünk Hajózástörténeti Tagozata vezetőjének 2010-es kutatási eredményei egészíthették volna ki további izgalmas részletekkel ("Lövés és találat - A haditengerészeti optikai távmérők és tűzvezető eszközök fejlődése a 19-20. században", in.: Haditechnika, XLIV. évf. 2010. július-augusztus, https://olibx.zmne.hu/cgi-olib91/w207.bat?session=598442343&infile=details.glu&loid=248984&rs=1240980&hitno=-1).

    Ezzel együtt mégis köszönet illeti a Szerzőt, hogy kötetét elkészítette és izgalmas, közérthető és összességében a vonatkozó szakirodalomban is pontos eligazodást biztosító - tehát (a fenti megjegyzésekkel) forrásműként is használható - magyar nyelvű szakmunkát készített. Ajánljuk minden kedves látogatónk figyelmébe!